Top 5 Vege-Eväät Kiireeseen

Lupasin käsitellä evästeemaa blogissani. Nyt pitää mennä saamattomuudessa, laiskuudessa ja kiireessä syvälle. Mitä ihmettä sitä söisi kun pitää juosta paikasta toiseen ja saada toisinaan eväät lähikaupasta, jonka valikoimaa ei kovin paljon voi kehua? Kun kaapissa joskus ei vaan ole mitään ja kaiken lisäksi laiskottaa. Samalla haluaa kuitenkin syödä terveellisesti ja edes jotenkin monipuolisesti...tuttujuttu. Luonnollisesti helpointa olisi suunnitella eväät jo edellisenä iltana. Mahdollisesti prepata ja tehdä ruokaa sen verran, että sitä jää yli? Noh.. kaikki ei aina toimi niin kuin olisi järkevintä. Joskus tarvitaan hätäratkaisuja, hakaneulaa vaatteissa ja jesaria kengänpohjissa. 

Oma jääkaappi on aika bipolaarinen, joko se on aivan täynnä ruokaa tai siellä ei ole yhtään mitään! Lisäksi ruoantekokykyni on kovasti sidoksissa nälän tasoon. Aamuisin haluan kahvia, ja en ajattele ruokaa ennen kuin pari tuntia heräämisen jälkeen. Tällöin on kuitenkin jo hiukkasen myöhäistä pohtia lounasta, varsinkin kun jätän tällaiset suuret päätökset aina viimehetkeen. Lounaaksi pitää siis olla jotain helppoa ja nopeaa, että voin valmistaa sen oikella kädellä (t. vasuri). 

Kaiken lisäksi kasvissyöjän on joskus vaikea löytää evästä nopeasti kaupoista, varsinkin kun suhtautuminen valmisjuttuihin on yhtä nirso kuin minulla. Tässä muutama pikavinkki, kun lounas pitäisi valmistaa supervauhtia aamulla tai saada työmatkalla ostettua. Jokainen osaa ottaa kaapista kurkut ja tomaatit, sekä pilkkoa salaatin. Salaatin ollessa peruslounas, kaipaan itse toisinaan myös vaihtelua. Osa meistä tykkää syödä aamulla runsaasti ja lounaalla kevyemmin. Toiset tarvitsevat kunnon tankkauksen jotta iltapäivällä ei tule syötyä kiloa suklaata. Kuuden tunnin työpäivän eväät näyttävät erilaiselta kuin 12h ja joskus iltavuorossa on vain kahvitauko aikaa imuroida smoothie vatsaan. Täältä siis pesee top 5 kiireisiin vege-eväisiin!



1. Smoothiekulho ja Tuorepuurot

Smoothiekulhot ovat huikean trendikkäitä tällä hetkellä. Eikä ihme, sillä lusikoitava smoothie on yksi muuntautumiskykyisemmistä ja monipuolisimmista ruoista ikinä, unohtamatta supernopeaa valmistusta. Vie trenditietoisuutesi myös työpaikalle. Oma lempismoothieni on varmaan jo paljastunut blogia pidempään seuranneille. Banaania, pinaattia, appelsiinia... lisäksi inkivääriä, minttua tai sitruunaa tuomaan makua! 

Blendaa smoothie ja kaada se lasipulloon. Life Factoryn juomapullot ovat täydellisen kokoisia yhtä lautasellista varten mutta mikä tahansa muu vanha hillopurkki tai mehupullo käy. Kunhan se on tarpeeksi suuri. Hanki itsellesi kunnon kokoinen lasipullo jossa on kierrekorkki. Muovirasiat aukeavat, mutta pullot kulkevat pystyssä ja kiinni niin repussa kuin käsilaukussakin(?). Samassa Life Factoryn pullossa kulkevat mukana myös keitot. 

Ota mukaan banaania, pähkinöitä, kuivahedelmiä...tai varastoi näitä töihin valmiiksi. Kaada smoothiesi kulhoon, lisää lisukkeet ja lusikoi menemään! Muista ujuttaa joukkoon tarpeeksi tavaraa, jotta nälkä pysyy poissa. 

Tuorepuuro siksi, että tavallista puuroa on hassua kuljettaa mukana ja eihän kenelläkään ole aikaa kaivaa esille kattilaa tai keittää edes vettä!? Idea on kasata kaikki purkkiin, ravistaa ja antaa sen valmistua työpäivän aikana. Jäiset marjat pitävät puuron kylmänä lounaaseen asti, mikäli jääkaappia ei heti ole käsillä. Tähän menee aikaa noin 3min, ennen kuin on juostava!

Ota lasipurkki ja lusikoi sinne desin verran kaurahiutaleita. Lisää muutama rkl chia siemeniä, pari desiä marjoja (voivat olla jäisiä), kuivattuja hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä... tyhjennä vapaasti kaappiesi sisällöt! 

Lisää lopuksi neste. Se voi olla vettä, mutta paras tulee mantelimaitoon, maustettuun kasvisjogurttiin, tai vaikka appelsiinimehuun. Laita nestettä kaksi osaa kaurahiutaleisiin nähden. Mikäli joukossa on paljon chiasiemeniä tai pellavaa, laita hiukan enemmän, sillä ne sitovat nestettä. Kurkkaa lisää puuroinspistä TÄÄLTÄ!

Vinkki: oma suosikkini on laittaa puuroon puolet kookosjogurttia ja puolet appelsiinimehua!


2. Jogurttilounas

Tämä on hiukan kevyemmän lounaan ystäville, vaikka lisukkeilla annoksesta saa mukavan täyttävää. Jopa pienessä ja kalliissa lähikaupassa on nykyään Alpron jogurtteja, joista kookos on ehdoton suosikkini. Tämä on pelastanut minut niiin monelta lounasnälkäkuolemalta. Jokaisessa lähikaupassa on myös jotain marjoja, pähkinöitä tai siemeniä sekä banaania. Ruokaisan annoksesta saa, kun pilkkoo joukkoon pussillisen kuivattuja pehmeitä viikunoita. Söin tätä varmaan 3 kertaa viikossa viime työharjoittelun aikana, kaikki ainekset löytyivät Alepasta. 

Tyhjennä purkki keittolautaselle, lisää lisukkeesi ja nauti!


3. Pikainen Pestorisotto

Tähän tarvitset kolme ainesosaa. Riisiä, papuja ja tahnaa. Kaapissa on aina 10min riisiä pikaruoan varalle ja tällaisen ruoan ehtii tekemään hyvin aamulla ennen töihin lähtöä. Minä tykkään käyttää pitkiä vihreitä papuja, joita jemmaan pakkasessa pahan päivän varalle. Mitkä tahansa pavut tai linssit sopivat yhtä hyvin, valitse suosikkisi!

Keitä riisiä ja lisää viimeiseksi viideksi minuutiksi mukaan pavut. Kun riisi on kypsää, valuta ylimääräinen vesi pois. Sekoita joukkoon haluamasi määrä pestoa tai muuta tahnaa. Sopiva määrä yhteen annokseen on usein pari rkl. Voit käyttää itse tehtyä tai valmista kaupan pestoa. Monessa pestossa on mukana juustoa, mutta valikoimassa on usein myös täysin vegaanisia vaihtoehtoja. Usein myös oliivitahnat, välimerentahnat ja punaiset pestot saattavat olla vegaanisia. 


4. Mikrobataatti

Kyllä, bataatin voi tehdä myös mikrossa. Siinä menee hiukan aikaa, joten et ehkä halua käyttää 20min lounastauosta puolta bataatin kypsentämiseen. Mikrota se kuitenkin aamulla valmiiksi, kääri folioon ja lämmitä töissä uudelleen. Hätätapauksessa olen ostanut bataatin lähikaupsta ja pistänyt sen mikroon töissä heti aamusta.  Toimii!

Bataatin rinnalla voit nauttia salaattia, linssejä, hummusta tai papuja? Tai kuten minä kuvassa, maapähkinävoita (ja kanelia). Mikrobataatti on myös hyvä ratkaisu, kun kaapissa on eilistä kastiketta, muttei mitään sen kanssa. Työpaikalle kannattaakin jemmata maapähkinävoipurkki tai  chilikastike tällaisiin lounashetkiin, jotta saat ruokaan vähän lisää elementtejä!

Pese bataatti. Pistele se haarukalla täyteen reikiä, sivele kevyesti öljyllä ja kääri talouspaperiin. Kypsennä täydellä teholla 5-7min (bataattisi koosta riippuen). Käännä bataatti ympäri ja kypsennä toiset 5-7min.  Kääri lopuksi folioon ja ota mukaan töihin. Pieni bataatti valmistuu siis 10minuutissa, ja sillä aikaa ehtii hyvin laittamaan tukan, pesemään hampaat ja meikkaamaan jos sille päälle sattuu. Ainakin minä ehdin!


5. Salsa Couscous

Couscous eli kuskus valmistuu ihan muutamassa minuutissa eikä vaadi kuin vedenkeittimen. Sitä voi sekoittaa salaatteihin, mutta saat täyttävän couscous annoksen sekoittamalla siihen valmiin tetrakastikkeen. Kasvissyöjän valinta on ehdottomasti GoGreenin valmiit salsat, jotka löytyvät kaupoista papujen ja linssien kanssa samasta hyllystä. Sekoita jo kotona valmiiksi, jotta couscous pääsee kunnolla maustumaan.

Tetrojen hyvä puoli on se, että niitä voi myös viedä muutaman vaikka vaatekaappiin tai muualle töihin, ja ne säilyvät siellä ilman sen suurempia temppuja. Nämä valmiit salsat ovat hyvin maustettuja eivät kaipaa kovin paljon rinnalleen. 

Valmista pikacousous näin: Keitä vesi. Mittaa cousous kulhoon, lisää haluamasi mausteet lisää kiehuvaa vettä coucousin verran, ehkä muutama rkl enemmän. Aseta lautanen päälle ja anna vetäytyä samalla kun teet aamuhommia, noin 5min ajan. Lopuksi lisää 1rkl oliiviöljyä ja sekoita haarukalla, jotta ryynit irtoavat toisistaan. Jos kaikki vesi ei imeytynyt, tämä ei haittaa sillä lounaaseen mennessä se on valmis. Sekoita joukkoon kastikkeesi tai ota coucous mukaan ja lisää kastike töissä. 

Couscous valmistuu niin nopeasti, että sitä ehtii tekemään myös töissä! Huomaathan että couscous ei sovi gluteenittomalle.

Vinkki: GoGreenin tetrat sopivat hyvin myös mikrobataatin kaveriksi.

Miltäs tällaiset eväät näyttävät? Onko sinulla jotain superhyvää vinkkiä kiireiseen vegelounaaseen?



15 kommenttia

  1. Pähkinävoi, lusikka ja banaani myös :) hyviä vinkkejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanopas muuta! Tuota käytän vähän niinkin usein, että ei kehtaa enää osaa mpv purkkia kotiin, kontrolli menee! Banaaneja ja mpv tykkään syödä välipalaksi, aamupalaksi jne. Harmi, että kun kauppan kautta menee töihin, on vaikea saada tarpeeksi paljon kypsiä banskuja jotta ne voisi syödä lounaana.

      Poista
  2. Tosi hyviä vinkkejä! Tuo viimeinen salsa couscous vaikutti sellaiselta mitä voisi joskus kokeilla kotona mielikuvituksen ja kokkausinnon puutteessa. Tykkään muutenkin go greenin tuotteista ja oon käyttänyt niitä aikaisemmin :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva juttu että pidit:)!! Couscous on tosiaan nopea valmistaa mutta jos on hiukan enemmän aikaa niin sopii noiden salsojen kanssa myös quinoa, riisi... mikä vaan! Go greenin tuotteet ovat hyviä ja nettisivuilta huomasin että valikoima on hiukan laajentunutkin, kaupoissa ei ole vielä näkynyt mutta ihan parasta että vegeily on aina vaan helpompaa.

      Poista
  3. Loistavia vinkkejä! Kiva kun jaksoit vaivoitella tällaisen, helpottaa kummasti omaa ideointia kun välillä meinaa olla juuri ongelmia saada kehitettyä jotain terveellistä (ja kasvisruokaa) nopeasti joko kiireen tai hirveän nälän takia. Pestorisotto ja mikrobataatti herättivät erityisesti mielenkiintoni. Ajattelen usein risottoja liian monimutkaisesti ja tuntuu, että niissä pitäisi olla jotain erityistä, että pelkät pavut ja tahna ei riittäisi. Mutta ehkä pitää ruveta ajattelemaan uudelleen ja päästä yli ennakkoluulostani!
    Kuten sanoit, se on todella harmittavaa, että valmisruoista ei vain yksinkertaisesti meinaa löytyä aina omiin kriteereihin sopivia ruokia tai jos sattuu löytymään, niin hinta saattaa olla jotain järkyttävää...
    Itse olen tykästynyt viimeaikoina pikalounaaseen, jossa sulatan pussillisen pakastepinaattia, lisään siihen hieman jotain jauhoja, mitä sattuu olemaan ja pellavansiemenrouhetta ja paistan siitä yhden ison lätyn (joskus ehkä mukaan päätyy jopa soijajugurttia). Pinaatista sulanut neste riittää yleensä kosteudeksi. Päälle voi sitten laittaa esimerkiksi maapähkinävoita, marjoja tai mistä nyt sitten tykkää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti, kiva että tästä oli hyötyä. Mikrobataatti on kyllä aamun pelastus, ja kyllä mä olen sitä töissäkin mikrottanut jos olen ehtinyt ajoissa perille. Siellähän se paistuu samalla kun juoksen vaihtamassa vaatteet ja juon kupin kahvia :D!

      Pestorisoton taikasana on hyvä pesto! Samalla hyvä syy kokeilla eri tahnoja, tässä kuvassa olevassa on oliivitahnaa joka tuo kivasti suolaisuutta mukaan. Yksinkertaiset ruoat ovat joskus parhaita ja simppelillä maustamisella pääsee myös pitkälle. Tahna riittää ihan itsessään, mutta sitruunamehu, inkivääri, mustapippuri... näillä varmaan maustan kaiken!

      Kiinnostaa kovasti tuo sinun pikalounas. Pinaattia en ole koskaan laittanut muttta paistan vastaavan usein kikhernejauhoista. Juurikin soijajogurttia mukaan mehevöittämään ja kikhernejauhot eivät tartu kirveelläkään pannuun :D! Pitää testata pinaattiversio.

      Poista
  4. Mikrobataatti rupesi kiinnostamaan! Tiiätkö Liisa muuten mistä johtuu chian syöntisuositukset? Juttelin yhden työkaverin kanssa chiasta ja esiin tuli saantisuositus mikä taitanee olla 1 rkl/pvä (itselläni ainakin ylittyy aina kun sitä syön) enkä keksi tai oo googlaillullakaan oikeen löytänyt mitään järkevää syytä. Ainut mitä keksin olis liiallinen omega-3:sten saanti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikrobataatti on taivaan lahja kyllä!

      Chian syöntisuosituksista en osaa kovin tarkkaan sanoa. Nehän ovat aika kevyitä, joten uskoisin että ainakin pari rkl mahtuu olisiko ollut 20-25g suositukseen minkä olen jossain nähnyt. Moni ohje sisältää jo heti alkuun enemmän, joten chiaa käyttävät varmaan syövät tämän verran jo kerta-annoksena. Toki tutkimusten puute voi olla yksi syy, esimerkiksi raskaanaolevista ja imettävistä ei ole dataa kovin paljon (korjatkaa jos olen väärässä) ja siksi näitä ei virallisesti vois suositella. Tietty tulee mieleen B17 (?) vitamiini, jota chia sisältää paljon. Koska kyseessä ei ole vesiliukoinen vitamiini, annos voi nousta hyvinkin korkeaksi jos nauttii lisäksi muita vitamiineja purkista. Epämielyttävä tuntemus tulee varmaan jos nauttii siemeniä jotka eivät ole ehtineet turvota kunnolla, joten tästä kannattaa huolehtia. Liiallinen määrä voi pistää vatsaa sekaisin joten siihenkin piikkiin voi mennä, ettei tule laksatiivisia vaikutuksia.

      Tässä vaan mun spekulointia, mutta itse syön siis chiaa reilusti enemmän jos sitä syön, en tosin joka päivä. Pitääkin googlailla aiheesta tarkemmin.

      Poista
  5. Jossain chiapussissa luki että EU:ssa ei ole tutkittu chiasiemeniä tarpeeksi, joten siksi syöntisuositus on alhainen. Minun pikalounas on Taifunin tofupala sämpylän välissä. Kuppinuudeli on myös hyvä pikaruoka, kun ottaa mukaan myös esim. soijahiutaleita tai tölkillisen kikherneitä, joista saa proteiinia. Harmillisesti vegekuppinuudelia on vaikea löytää. Yleensä kaupoissa on vain katkarapu- tai muu eläinvaihtoehto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti tiedosta, multa on mennyt ihan ohi mutta jotain tuollaista arvelinkin! Taifunin tofut ovat parhaita, harmi vaan että ne ovat aika hintava kokoonsa nähden. Toisaalta jos niitä saisi työmatkan varrelta niin varmaan ostelisin niitä huomattavan useammin :D

      Poista
  6. Miksi en ole ajatellut tuota jugurttia ihan eväänä, siitä saa tosiaan lisukkeilla ihan mukavan täyttävän! Kiitos inspiraatiosta, aika usein eväiden kanssa iskee epätoivo :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä :) Oma vinkki voi tuntua tosi simppeliltä, mutta jolleki toiselle se on aina uusi ja hyödyllinen :D Jogurtti on tosiaan ihan paras, ja olen aina saanut myös lisukkeeni ihan Alepasta, joten ei tarvitse jäädä nälkää kärsimään!

      Poista
  7. Huikea postaus! Nämä vinkit tulivat tarpeeseen, kiitos! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Hyvä että vinkit tulevat käyttöön, pitää harkita joskus part 2 tekemistä ;)!

      Poista
  8. Thanks for sharing, nice post!

    Casanova là cafe dep được thiết kế hoàn toàn theo phong cách độc đáo của nước Ý, đây là quán cà phê yên tĩnh sài gòn không gian cổ điển đẹp hay ca phe capuchino hay cac quan cafe dep với không gian tuyệt đẹp hay bạn có biết lợi ích của cà phê đối với sức khỏe đối với sức khỏe chưa quán cafe làm việc lý tưởng của freelancer hay cafe trong hẻm hay đây là quán cafe học nhóm tphcm cực hợp có phòng riêng hay các quán cafe tình nhân ở sài gòn hay đây là 1 trong các quán cafe đẹp và lãng mạn ở sài gòn với đồ uống giá rẻ hay là điểm hẹn cafe cuối tuần với Casanova Cafe hay meo giup be ngu ngon giúp bé ngủ ngon giấc hay nôi võng đa năng giúp bé ngủ ngon hay cafe tổ chức sinh nhật tphcm cực lý tưởng hay quán cafe sân vườn đẹp ở tphcm bạn không nên bỏ qua hay bạn muốn học bài thì cafe yên tĩnh học bài cực thú vị đấy hay quán quan cafe view dep bạn không nên bỏ qua hay quán cafe có đàn piano siêu lãng mạn hay casanovacafe là 1 trong quán cà phê giá rẻ ở sài gòn bạn nên đến 1 lần, hay tổng hợp những quán quán cà phê dễ thương hay những quán quán cà phê nhỏ và xinh đến là mê hay cafe độc đáo tphcm không đụng hàng hay casanova là quán cafe wifi mạnh tphcm thích hợp để làm việc.

    VastaaPoista

Kaunis kiitos kommentista!

Back to Top