Supefood Mietteitä Superjälkkärin Äärellä (V)




Suhteeni superfoodeihin on hyvin läheinen. Eikä tämä tarkoita sitä, että käyttäisin aamusmoothiessani viittä eri jauhetta (joiden nimeä en osaa sanoa) ja hakisin arkeeni boostia taianomaisista marjahippusista (joiden makua en voi sietää). Minä ja superfoodit tullaan toimeen, niin kuin mikä tahansa muu ruoka. Ruoka on hyvää ja syöminen on kivaa. Pyrkimys syödä terveellisesti kulkee ainakin suurimman osan ajasta arjessa mukana ja tietenkin superfoodien nauttiminen on yksi hyvä keino tähän. Tässä vaiheessa on hyvä kuitenkin tarkentaa, mitä sillä superfoodilla oikeastaan tarkoitetaan.

Superfood on markkinointiin tarkoitettu nimitys ravinnerikkaista ruoista. Superfoodeja ei tarvitse etsiä kovin kaukaa, sillä Suomestakin löytyy monenlaista herkkua jota voi superfoodiksi nimittää. Superfoodilla tarkoitetaan siis ruokaa, jossa on erinomaiset ravintoarvot. Ei siis ole kyse epämääräisistä jauheista tai ihmeitä lupaavista kapseleista. Superfoodia ovat esimerkiksi Suomenkin metsistä löytyvät puolukka, tyrni ja mustikka. Ne sisältävät runsaasti vitamiineja, kuituja, flavonoideja ja muita terveydelle edullisia ainesosia.  Myös oma suosikkini kaura pääsee superfoodien listalle ja on suosiossani kotimaisuuden ja ekolokisuuden ansiosta. 



Superfoodiksi voidaan nimittää myös kauempaa tuotuja tuotteita, mutta kriteerit ovat samoja. Tyrni on yhtä superfood kuin goji-marja. Lienee makukysymys, että kumpaa sattuu tekemään mieli. Minusta on ihan loistavaa, että nykyään kuitenkin pääsee maistelemaan myös kauempaa tulleita herkkuja. Kuten moni tietää, chia-siemenet ovat minulla viikoittaisessa käytössä. Goji-marjojen ominaismausta tykkään kovasti ja ’’superjauheista’’ toco tekee raakasuklaasta kermaisen ja puurosta suussa sulavaa! Superfoodeissa mystisempi ei ole kuitenkaan parempi, vaan kyse on ravinnerikkaista tuotteista, joita ruokavalioon ujuttamalla voi saada terveydelle hyödyllisiä ainesosia. Kaikenlainen kokeilu ja testailu on kuitenkin jännittävää, vaikka onkin joskus joutunut toteamaan että kyllä se maca-jauhe on vaan pahimman makuinen asia maan päällä…

Onneksi kotimaisilla superfoodeilla ei juurikaan epäonnistu testailuissaan. En taida keksiä yhtään suomalaista superisti flavonoideja, vitamiineja ja kuituja sisältävää raaka-ainetta, joka olisi mielestäni jotenkin pahaa. Pisteet Suomelle siis! Kurkkaa linkin takaa tarkemmin, mitä kaikkia superfoodia Suomesta oikeastaan löytyy.

Vaikka superfood kuulostaa eksoottiselta, siitä aikaansaatu herkku voi olla todella yksinkertainen. Mausta tietenkään tinkimättä. 




Herkullinen kerrosjälkkäri syntyy nopeasti, mutta on kaikkea muuta kuin tylsä! Kerrosherkun voi tehdä vain itselle illan päätteeksi tai tarjota vieraille yksilölliset pikarit. Voit käyttää kaunista vesilasia tai kaappiin kerääntyneitä hillopurkkeja tarjoiluun. Kokeile piristää jälkiruokaa perustamalla herkkubuffet, josta vieraat voivat itse lusikoida herkullisia marjoja ja koota omat jälkiruokapikarit.
Innostun aina tämän tyyppisistä nopeista go-to herkuista, joita voi valmistaa lyhyelläkin varoitusajalla. Marjat löytyvät pakkasesta ja kauraa on aina kaapissa. Useimmiten lyhyttä varoaikaa ei vaadi edes matkalla oleva vieras, vaan yksinkertaisesti oma jälkkärihimo. 

Kun käytät aitoa vaniljatankoa, saat jälkiruokaasi upean tuoksun ja hienostuneen maun, joka jää varmasti mieleen!  Kotomaisten marjojen kanssa sopii loistavasti eksoottinen kookoskerma. Älä arkaile makeuttamisen kanssa, jotta kokonaisuus on tasapainoinen ja happamat marjat sopivat joukkoon. 



Jokaisella on omat lempimarjansa. Meillä mies on ehdoton mustikkafani, minulle taas maistuu hapan tyrni ja makea lakka. Olenkin innostunut nyt ostamaan Pirkka Tyrniä pakkasesta ja nauttinut sitä iltapäivisin jogurtin kera. Erityisesti flunssakausina (ja terveysasemalla työskentelevänä) popsin appelsiineja ja tyrnejä c-vitamiinikiilto silmissä. Tyrni sopii muiden marjojen tavoin kerrospikariin, päälle voi sirotella aina lisää siirappia, mikäli kirpeys on vierasta. Onneksi tilkka lisämakeutta ei vie niitä vitamiineja mihinkään!

Vaniljainen marjakerrospikari

Rapea kaurakerros (2-3 annosta)

2dl Pirkka kaurahiutaleita*
1rkl hunajaa tai siirappia
2rkl oliiviöljyä
Puolikas vaniljatanko

Paahda kaurahiutaleita pannulla kunnes ne ovat kullanruskeita. Nosta pannu pois levyltä. Halkaise vaniljatanko ja kaavi siemenet kauran joukkoon. Sekoita joukkoon hunaja ja öljy, sekoittele kunnes hunaja on sulanut joukkoon. 

Siirrä jäähtymään astiaan jotta kaura voi jähmettyä rapeaksi ja herkulliseksi. 

*Käytä gluteenitonta kauraa, mikäli sinä tai joku muu herkuttelijoista noudattaa gluteenitonta ruokavaliota.

Kookoskermavaahto
jos vieraita tulee useampi, tuplaa annos

Puolikas vaniljatanko
Haluamaasi sokeria maun mukaan

Ota jääkaappikylmä kookomaitotölkki ja kaavi päälle kohonnut kerma kulhoon. Kaavi joukkoon vaniljatangon sisus. Vatkaa korkealla teholla kunnes kermasta tulee pehmää ja lusikoitavaa. Siirrä välissä kylmään ja jatka vatkaamista hetken päästä, jos kerma lämpenee liikaa. Tarkista maku ja lisää makeutusta maun mukaan. Siirrä jääkaappiin odottamaan.

Säästä ylimääräinen kerma ja nauti se vaikka aamukahvisi päällä seuraavana päivänä. Käytän ruoanlaitossa lähes aina Pirkka Kookosmaitoa, sillä se vaahtoutuu mielestäni parhaiten.

Supermarjat

Ota sulamaan vadelmia, puolukoita ja mustikoita pakkasesta. Niitä on hyvä varata noin 1-2dl syöjää kohti. 

Kasaa ainekset valitsemaasi astiaan ja nauti! 

Kaupallisessa yhteistyössä K-Ruoan kanssa.


1 kommentti

  1. Niin herkullisen näköistä, mutta myös sopivan simppeliä :)

    VastaaPoista

Kaunis kiitos kommentista!

Back to Top